TEMA 7 : PERPADUAN – PERANAN PELBAGAI PIHAK
Tajuk 1 : Kaedah Dan Langkah Yang Telah Diambil Oleh Pihak Kerajaan Dalam Menyuburkan
Integrasi Dan Perpaduan Di Malaysia
PERISTIWA BERDARAH 13 MEI 1969
Penjajahan
British melalui dasar pecah dan perintah serta mementingkan kuasa dan
ekonomi menyebabkan terjadi jurang perbezaan dan pengenalan ekonomi
berbentuk etnik antara kaum dan wilayah. Pelbagai kaum terasa seperti
tidak mendapat pembelaan dan peluang yang sewajarnya. Dalam kempen
pilihanraya 1969 pula, terdapat parti-parti politik yang
telah menimbulkan isu-isu sensitif yang menyentuh kaum tertentu.
Kehilangan dua pertiga majoriti parti Perikatan dalam pilihanraya umum
tersebut, diikuti kelantangan beberapa pemimpin partipembangkang dan
penyokong mereka yang menimbulkan perasaan saling membenci
dalam kalangan rakyat berbilang kaum. Kemuncak manifestasi(perbuatan
/ucapan yang memperlihatkan sesuatu(menjadi nyata)perkauman ini ialah
peristiwa berdarah 13 Mei 1969.
Kerajaan
bertindak pantas dengan menubuhkan sebuah badan khas yang dikenali
sebagai Majlis Gerakan Negara (MAGERAN). Majlis ini
dipertanggungjawabkan untuk mengembalikan keamanan dan undang-undang
negara, menentukan pentadbiran yang licin, adil dan sempurna serta
mengembalikan suasana keharmonian dan kepercayaan antara kaum.
Peristiwa
ini menunjukkan bahawa perpaduan nasional sukar dicapai jika terdapat
jurang perbezaan yang terlalu besar terutama dari segi ekonomi, politik
dan sosial antara rakyat pelbagai kaum. Pada bulan Januari 1970, Majlis
Perundingan Negara (MPN) ditubuhkan. Fungsi utama majlis ini
ialah meneliti isu-isu perpaduan negara serta mencari jalan untuk
menyelesaikannya. Antara hasil utama Majlis ini ialah Rukun Negara dan
Dasar (Ekonomi Baru.
Perisytiharan Rukun Negara pada 31 Ogos 1970 sebagai ideologi kebangsaan negara adalah
bertujuan agar fikiran, pendapat dan perasaan rakyat pelbagai kaum dapat dipersatukan secara
pemuafakatan dan bijaksana tanpa membangkitkan isu-isu sensitif yang boleh mencetuskan
keadaan yang tidak diingini.
bertujuan agar fikiran, pendapat dan perasaan rakyat pelbagai kaum dapat dipersatukan secara
pemuafakatan dan bijaksana tanpa membangkitkan isu-isu sensitif yang boleh mencetuskan
keadaan yang tidak diingini.
Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Perpaduan Negara
Pendidikan
menjadi tunjang kepada perpaduan negara. Tidak dapat dinafikan bahawa
sekolah dan pendidikan memainkan peranan yang sangat penting dalam
pembinaan dan pembentukan warga negara dan rakyat yang bersatu padu.
Sememangnya telah dicatatkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan bahawa
”Pendidikan di Malaysia
adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang
harmonis dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani dan
sosial berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkemampuan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara.” Secara tidak
langsung, dasar ini dapat melahirkan satu masyarakat Malaysia yang
bersatu padu dan berintegrasi seperti yang dihasratkan dalam Rukun
Negara melalui penggunaan dan penghayatan kurikulum yang bersepadu,
penggunaan bahasa pengantar dan sistempeperiksaan yang sama serta
penglibatan aktif pelajar dalam aktiviti-aktiviti
kokurikulum yang dirancang dan dilaksanakan sepanjang persekolahan
pelajar.
Kurikulum yang dibina bukan saja bertujuan untuk memberi ilmu pengetahuan dan maklumat
berbentuk akademik sahaja, bahkan memupuk perpaduan. Kurikulum ini berorientasikan
suasana Malaysia dan dilaksanakan melalui Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) mulai tahun 1983. Mata pelajaran
Pendidikan Islam, Pendidikan Syariah Islamiah, Pendidikan Al Quran Dan Assunnah dan
Pendidikan Moral yang diperkenalkan dapat mengukuhkan pegangan agama, menanam sifat-
sifat mulia serta membentuk tingkah laku yang bersopan santun dan saling menghormati
sesama manusia.
berbentuk akademik sahaja, bahkan memupuk perpaduan. Kurikulum ini berorientasikan
suasana Malaysia dan dilaksanakan melalui Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) mulai tahun 1983. Mata pelajaran
Pendidikan Islam, Pendidikan Syariah Islamiah, Pendidikan Al Quran Dan Assunnah dan
Pendidikan Moral yang diperkenalkan dapat mengukuhkan pegangan agama, menanam sifat-
sifat mulia serta membentuk tingkah laku yang bersopan santun dan saling menghormati
sesama manusia.
Penubuhan Kelab Rukun Negara Di Sekolah
Semasa merasmikan sambutan Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 2000 di Melaka, Yang
Amat Berhormat Dato’ Seri Abdullah Bin Hají Ahmad Badawi selaku Timbalan Perdana Menteri
pada ketika itu, telah menyarankan supaya Kelab Rukun Negara ditubuhkan di sekolah.
Sebelum itu, dalam perasmian Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 1999 di Pahang, beliau
menyeru seluruh rakyat Malaysia agar sentiasa berpegang teguh kepada prinsip-prinsip Rukun
Negara untuk menjamin perpaduan dan kemakmuran negara agar terus berkekalan. Dengan
tertubuhnya Kelab Rukun Negara di sekolah melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 17/2000
yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia berkaitan Penubuhan Kelab Rukun
Negara Di Sekolah, maka pengetahuan, pemahaman, penghayatan warga sekolah terutamanya
golongan relajar terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara ke arah menjana semangat perpaduan
yang lebih jitu dapat dipertingkat dan diperkukuhkan.
Amat Berhormat Dato’ Seri Abdullah Bin Hají Ahmad Badawi selaku Timbalan Perdana Menteri
pada ketika itu, telah menyarankan supaya Kelab Rukun Negara ditubuhkan di sekolah.
Sebelum itu, dalam perasmian Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 1999 di Pahang, beliau
menyeru seluruh rakyat Malaysia agar sentiasa berpegang teguh kepada prinsip-prinsip Rukun
Negara untuk menjamin perpaduan dan kemakmuran negara agar terus berkekalan. Dengan
tertubuhnya Kelab Rukun Negara di sekolah melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 17/2000
yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia berkaitan Penubuhan Kelab Rukun
Negara Di Sekolah, maka pengetahuan, pemahaman, penghayatan warga sekolah terutamanya
golongan relajar terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara ke arah menjana semangat perpaduan
yang lebih jitu dapat dipertingkat dan diperkukuhkan.
USAHA YANG BOLEH DIJALANKAN DI PERINGKAT MASYARAKAT SETEMPAT
Program Pemuafakatan Masyarakat
Program
pemuafakatan antara masyarakat setempat boleh diadakan melalui program-
program ilmiah seperti ceramah motivasi, aktiviti keagamaan, makan
beradab, gotong royong, majlis perkahwinan dan sebagainya.
Hari Keluarga dan Sukan Rakyat
Program
yang melibatkan seluruh ahli masyarakat boleh diadakan. Pelbagai acara
dijalankan melibatkan semua peserta. Selain dapat menghilangkan perasaan
tertekan dengan bebanan tugas, program ini dapat membina persefahaman,
keteguhan perpaduan dan perasaan kasih sayang dalam kalangan seluruh
warga masyarakat.
Acara kebudayaan dan kesenian
Pelbagai
acara berbentuk kebudayaan dan kesenian rakyat boleh diadakan seperti
permainan tradisi, boria, dikir barat, tarian singa, tarian
bharathanatiyam, tarian bhangra serta pelbagai persembahan kebudayaan
setiap kaum di Malaysia
dan lain-lain lagi yang disertai oleh anggota masyarakat. Selain dapat
berhibur, semua yang terlibat dapat memahami dan mematuhi peraturan yang
digariskan.
Majlis Sambutan Hari Raya, Ucapan Tahun Baru Cina dan Hari Deepavali
Setiap
kali menjelang hari perayaan, masyarakat melalui pertubuhan atau
organisasi seperti JKKK atau NGO mengatur program yang melibatkan
seluruh warga masyarakat. Beraneka jenis makanan yang dihidang dinikmati
bersama. Sumbangan yang diperoleh daripada pelbagai pihak disampaikan
kepada mereka yang kurang berkemampuan. Ucapan selamat yang diberikan,
disambut dengan penuh kemesraan dan dapat membentuk perasaan kasih
sayang dan perpaduan rakyat berbilang kaum dalam komuniti tempatan.
Aktiviti Riadah
Seterusnya,
kerajaan perlu menggalakkan setiap ahli masyarakat mengambil bahagian
dalam pelbagai program yang dianjur pelbagai pihak seperti Pihak
Berkuasa Tempatan, Majlis Belia Malaysia,
Jabatan Agama Islam, Rakan Muda,INMIND dan sebagainya. Antara aktiviti
yang boleh dijalankan ialah senamrobik, mencari harta karun, Perarakan
Sambutan Maulidur Rasul dan Ma’al Hijrah, Larian Merdeka dan sebagainya.
Setiap ahli masyarakat dapat berinteraksi dengan peserta dari pelbagai
kaum dan lapisan masyarakat. Mereka dapat memahami dengan lebih mendalam
erti perpaduan dan perasaan hormat-menghormati sesama masyarakat.
KAEDAH DAN LANGKAH YANG BOLEH DI AMBIL DI PERINGKAT SEKOLAH
Sekolah Penyayang
Satu
program yang dilaksanakan di sekolah dengan menekankan konsep
”Sekolahku Syurgaku” dan ”Yang Tua Dihormati, Yang Muda Disayangi”
dengan penyertaan bersama ibu bapa pelajar melalui Persatuan Ibu bapa
dan Guru. Amalan ini dapat mewujudkan golongan pelajar yang cinta akan
sekolah, membentuk peribadi pelajar yang suka menolong dan menghormati
orang lain, berbudi pekerti mulia, serta menimbulkan perasaan kasih
sayang dan hubungan mesra antara warga sekolah dan sesama ibu bapa para
pelajar.
Pelaksanaan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP)
Sebagai
sebuah sekolah berasrama penuh yang majoriti pelajarnya terdiri dari
pelajar Melayu, namun mereka berasal dari daerah dan negeri yang
berlainan termasuk dari Sabah dan Sarawak. Program
RIMUP secara kelompok turut diadakan iaitu pelajar-pelajar dari sekolah
ini terlibat dengan program yang dirancang bersama dengan
sekolah–sekolah lain yang, mempunyai pelajar berbilang kaum.
Jawatankuasa RIMUP peringkat sekolah dan kelompok dianggotai kaum yang
pelbagai. Kesan penglibatan pelajar dan warga sekolah dalam program ini
adalah sangat baik. Hal ini membolehkan mereka berinteraksi dan bergaul
secara lebih erat dan mesra seterusnya menyumbang kepada perpaduan dan
integrasi rakyat yang lebih erat.
Penyertaan Dalam Kokurikulum
Semua
pelajar diwajibkan mengambil bahagian dalam pasukan unit beruniform,
persatuan dan kelab, serta permainan dan sukan. Penyertaan aktif dalam
kokurikulum dan pembabitan mereka dalam perkhemahan, persembahan dan
pertandingan di pelbagai peringkat akan mendedahkan mereka kepada
situasi yang berlainan dan beragam. Terdapat peraturan dan disiplin
tertentu semasa mengikuti program-program yang dijalankan. Pemilihan
ahli jawatankuasa dilakukan secara demokrasi dengan bimbingan guru
penasihat dan jurulatih daripada pelbagai agensi. Mereka dapat
berinteraksi secara sihat serta mematuhi peraturan dan disiplin yang
ditentukan. Hasil daripada penglibatan pelajar secara aktif dalam
aktiviti yang dilaksanakan dapat membantu dalam usaha memupuk perpaduan
sekali gus dapat membentuk dan membina kehidupan masa depan pelajar dan
sebuah masyarakat yang berdisiplin, berharmoni, bersatu padu dan
berintegrasi.
Sambutan Bulan Patriotisme dan Kemerdekaan
Setiap
tahun sekolah mengadakan pelbagai program sempena memperingati hari
ulang tahun kemerdekaan negara. Jawatankuasa sambutan peringkat sekolah
ditubuhkan dengan kerjasama Kelab Rukun Negara, Unit Bimbingan Dan
Kaunseling, Kelab Guru dan Kakitangan, Persatuan Sejarah dan
Persatuan-persatuan pelajar. Sekolah juga turut melibatkan penyertaan
PIBG, Alumni, tokoh-tokoh dan sejarawan, Agensi dan Badan Kerajaan dan
Bukan Kerajaan dalam aktiviti yang dilaksanakan. Acara yang dilaksanakan
ialah seperti ceramah kemerdekaan, tayangan gambar berbentuk patriotik,
pembacaan sajak, sketsa, pentomen, kibaran ”Jalur Gemilang”, hiasan
bilik darjah dan asrama, pidato, forum, penulisan esei, derma darah,
pameran, melukis potret tokoh negara, perbarisan dan perarakan serta
sambutan detik kemerdekaan. Pelajar juga terlibat dengan program
sambutan yang dianjurkan oleh pihak lain di peringkat daerah, negeri dan
kebangsaan. Penyertaan pelbagai pihak dalam menjayakan program ini
dapat membina keyakinan semua warga sekolah berkaitan pembinaan bangsa Malaysia
yang merdeka dan bertanggungjawab, bersifat patriotisme yang tinggi dan
cinta akan kehidupan bersatu padu dan kestabilan negara.
Lawatan dan ziarah di peringkat sekolah
Sekolah
menggalakkan para pelajar membuat program lawatan ke tempat-tempat
bersejarah, Parlimen, Putrajaya, Bandaraya Melaka, Memorial, Tugu
Negara, Muzium Negara, Rumah- rumah kebajikan, asrama anak-anak Yatim
dan miskin, Penjara, Rumah perlindungan kanak- kanak, asrama orang
kurang upaya, sekolah, universiti dan sebagainya. Pelbagai acara
diadakan semasa lawatan dan ziarah tersebut diadakan
seperti perbincangan, gotong royong, persembahan kesenian dan
kebudayaan, pertukaran maklumat dan sebagainya. Kesan daripada program
lawatan dan ziarah ini sangat bermakna dan memberikan kesedaran kepada
pelajar peri pentingnya berbudi bahasa, mengamalkan toleransi dan
perhubungan baik sesama rakyat berbilang kaum dan keturunan.
Perkhemahan Bina Insan bagi pelajar sekolah
Program
ini melibatkan semua pelajar dan guru-guru serta sebahagian kakitangan
sokongan sekolah. Kerjasama diperolehi dari pelbagai pihak seperti
Kerajaan Negeri, Bomba, Polis dan sebagainya. Acara-acara yang
dijalankan ialah seperti ceramah motivasi, pembinaan jati diri,
kerohanian, kembara, ikhtiar hidup, kewarganegaraan dan riadah. Suasana
perkhemahan yang dijalankan di luar kawasan sekolah sangat menyeronokkan
para pelajar. Selain dari mendapat maklumat dan kemahiran baru, mereka
dapat merasai keindahan alam Malaysia, nikmat kehidupan dalam sebuah negara yang aman dan damai.
PENUTUP:
Kejeleketan(hubungan
yang sangat erat/sinergi) perpaduan dan integrasi rakyat dalam sebuah
negara berbilang kaum sukar dicapai tanpa pendedahan awal yang
berstrategik, keintiman, persefahaman semua pihak, kepercayaan dan
pegangan kukuh terhadap ajaran agama, di samping menghayati dengan penuh
keinsafan intipati dan kandungan tersurat dan yang tersirat dalam
kesemua prinsip Rukun Negara.
Penghayatan
Rukun Negara untuk mencapai perpaduan dan integrasi nasional yang padu
lagi jitu dilaksanakan di negara ini melalui proses pendidikan dan
pembelajaran berdasarkan kurikulum Kebangsaan, pembabitan dalam
kokurikulum yang teratur dan terancang, penghayatan keagamaan dalam
kehidupan seharian, penyertaan semua warga organisasi dalaman sekolah
dan di luar sekolah mahupun seluruh anggota masyarakat yang juga
warganegara Malaysia dalam pelbagai aktiviti yang menjurus kepada
pembentukan kehidupan rakyat yang bersatu padu secara
kolektif(bersama-sama) serta jalinan perhubungan yang baik dan mesra
yang diamalkan secara ikhlas dan penuh keinsafan oleh semua pihak
berdasarkan prinsip-prinsip Rukun Negara Malaysia.
Kini kita berada dalam era globalisasi dan liberalisasi. Pelbagai usaha dijalankan adalah demi
menuju ke arah membentuk sebuah masyarakat majmuk yang bersatu padu. Walaupun
terdapat beberapa cabaran, tetapi dengan adanya perancangan yang teliti, usaha yang gigih
dan strategi yang lebih berkesan dan dilaksanakan pula dengan penuh tanggungjawab dan
bersifat proaktif oleh semua pihak sudah pasti keharmonian, perpaduan dan integrasi nasional
akan tercapai dengan restu dan perkenan Tuhan Yang Maha Berkuasa.
menuju ke arah membentuk sebuah masyarakat majmuk yang bersatu padu. Walaupun
terdapat beberapa cabaran, tetapi dengan adanya perancangan yang teliti, usaha yang gigih
dan strategi yang lebih berkesan dan dilaksanakan pula dengan penuh tanggungjawab dan
bersifat proaktif oleh semua pihak sudah pasti keharmonian, perpaduan dan integrasi nasional
akan tercapai dengan restu dan perkenan Tuhan Yang Maha Berkuasa.
Tajuk 2 : Usaha-usaha mewujudkan perpaduan kaum di Malaysia
Isu
perpaduan kaum merupakan satu usaha berterusan yang perlu dipikul dan
dijunjung bersama-sama oleh semua pihak. Sekiranya terlerai ikatan
silaturahim dan musnah perpaduan dalam masyarakat, nescaya pelbagai
impak negatif akan menimpa masyarakat khususnya dan negara amnya. Oleh
sebab itu, pelbagai usaha perlu diambil bagi memupuk dan membaja agar
perpaduan terus subur dan mewangi dalam kehidupan masyarakat.
Usaha
pertama untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat adalah
denganmengadakan aktiviti gotong-royong. Aktiviti gotong-royong
merupakan saluran dan peluang kepada masyarakat di sesuatu kawasan
perumahan untuk bertemu dan mengenali antara satu sama lain. Di samping
itu, aktiviti ini dapat memupuk semangat bekerjasama untuk membersihkan
dan mengindahkan kawasan persekitaran tempat kediaman mereka sesuai
dengan slogan Negara Bersih Rakyat Sihat. Sebagai contoh, aktiviti
gotong-royong yang boleh dijalankan ialah membersihkan kawasan
perumahan, taman permainan, tanah perkuburan dan sebagainya. Seterusnya,
aktiviti gotong-royong dapat meringankan serta memudahkan kerja yang
sukar dilakukan ibarat kata peribahasa yang berat sama dipikul, yang
ringan sama dijinjing serta ke bukit sama di daki, ke lurah sama
dituruni.
Selain itu itu, perpaduan kaum di Malaysia
boleh dicapai dengan meraikan sambutan perayaan kaum-kaum di Malaysia
secara bersama-sama. Melalui aktiviti kunjung-mengunjung yang dilakukan
akan dapat mengeratkan silaturahim antara jiran serta rakan daripada
pelbagai kaum. Sebagai contohnya, sambutan Hari Raya Aidilfitri, Tahun
Baru Cina, Deepavali merupakan perayaan utama yang boleh diraikan oleh
seluruh masyarakat pelbagai kaum. Melalui kunjungan sambutan perayaan
sesuatu kaum dapat menerbitkan perasaan hormat-menghormati terhadap adat
dan kepercayaan kaum lain. Di samping itu, budaya ini dapat mengukuhkan
perpaduan akibat kurangnya syak wasangka antara kaum di Malaysia. Sekiranya perkara ini dapat dipraktikkan nescaya masyarakat Malaysia
akan mampu menghadapi apa-apa sahaja cabaran yang datang dari luar atau
masyarakat antarabangsa, ibarat kata peribahasa bulat air kerana
pembetung, bulat manusia kerana muafakat serta bersatu kita teguh,
bercerai kita roboh.
Seterusnya, aktiviti sukan dan permainan yang dijalankan boleh mewujudkan perpaduan kaum di Malaysia. Sukan dan permainan yang dijalankan dapat dijadikan tali penghubung atau gelanggang pertemuan pelbagai kaum di Malaysia. Dalam
hal ini, satu perkara yang perlu diselesaikan adalah dengan memecahkan
monopoli sukan dan permainan yang dikuasai oleh sesuatu kaum sahaja
seperti permaian bola keranjang, ping pong, sepak takraw dan
sebagainya. Kita berharap pada suatu masa nanti pasukan bola keranjang
negara misalnya, mampu diwakili pelbagai kaum di Malaysia
dan bukan sahaja dimonopoli oleh kaum Cina sahaja. Dalam konteks ini,
sukan bola sepak, badminton, hoki dapat dijadikan contoh dan
teladan. Dengan bermain bersama-sama dalam sesuatu sukan dan permainan
serta seterusnya mewakili pasukan kebangsaan di peringkat antarabangsa,
akan dapat menanamkan semangat cinta akan negara. Usaha ini tentu dapat
mengharumkan nama negara sekali gus meningkatkan imej negara di
peringkat antarabangsa.
Sebagaimana
yang semua telah ketahui tanggal 31 Ogos 1957 merupakan tarikh keramat
kemerdekaan negara. Sambutan Hari Kebangsaan sesungguhnya membuka satu
lagi jalan dalam usaha memupuk perpaduan di Malaysia. Pada
kebiasaannya, pelbagai kaum akan menyertai upacara sambutan tersebut
pada setiap tahun. Melalui pelbagai aktiviti yang dijalankan nescaya
dapat menambahkan ukhwah dan permuafakatan antara masyarakat pelbagai
kaum di Malaysia. Di samping itu, penghayatan tema sambutan Hari Kebangsaan, misalnya Keranamu Malaysia diharap
dapat menanam semangat cinta akan negara sekali gus mengukuhkan amalan
peribahasa di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Sesungguhnya,
semua kaum di Malaysia perlu memahami bahawa kemerdekaan yang digapai pada hari ini perlu dijaga kerana Malaysia
hanya satu, dan tiadak ada duanya. Peribahasa hujan emas di negeri
orang, hujan batu di negeri sendiri, baiklah di negeri sendiri perlu
direnungi oleh setiap warganegara Malaysia agar perpaduan bukanlah menjadi duri dalam daging dalam usaha negara mencapai Wawasan 2020.
Intihanya,
semua pihak perlu sedar akan pentingnya memupuk dan menjaga perpaduan
masyarakat di negara kita. Sesungguhnya, sekali kita leka dan lali serta
memandang enteng akan perpaduan kaum, nescaya kita akan menyesal untuk
selama-lamanya kerana terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata dan
tindakan buruk padahnya. Kini, kita berada dalam era globalisasi dan
liberalisasi.Pelbagai usaha dijalankan adalah demi menuju ke arah
membentuk sebuah masyarakat majmuk yang bersatu padu. Walaupun
terdapat beberapa cabaran, tetapi dengan adanya perancangan yang teliti, usaha yang gigih
dan strategi yang lebih berkesan dan dilaksanakan pula dengan penuh tanggungjawab dan
bersifat proaktif oleh semua pihak sudah pasti keharmonian, perpaduan kaum dan integrasi nasional
akan tercapai dengan restu dan perkenan Tuhan Yang Maha Berkuasa.
[686 patah kata]
terdapat beberapa cabaran, tetapi dengan adanya perancangan yang teliti, usaha yang gigih
dan strategi yang lebih berkesan dan dilaksanakan pula dengan penuh tanggungjawab dan
bersifat proaktif oleh semua pihak sudah pasti keharmonian, perpaduan kaum dan integrasi nasional
akan tercapai dengan restu dan perkenan Tuhan Yang Maha Berkuasa.
No comments:
Post a Comment